הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, תשס"א-2001 קובע כי במקרה של פיטורים או התפטרות, על הצד הפועל לתת לצד השני הודעה מוקדמת, בהתאם למכסת הימים הקבועה בחוק.

בהסכם העבודה האישי ניתן לקבוע מכסה גבוהה יותר מזו הקבועה בחוק אך לא נמוכה ממנו.

יש לזכור כי תקופת ההודעה המוקדמת מתחילה להיספר ממתן הודעת הפיטורים/ההתפטרות בכתב.

לעניין מכסת ימי ההודעה המוקדמת, החוק מפריד בין עובד בשכר חודשי ("עובד במשכורת") לבין עובד בשכר שעתי או יומי ("עובד בשכר"):

לעובד במשכורת חודשית, מכסת ימי ההודעה המוקדמת הינה:

במהלך ששת חודשי עבודתו הראשונים – של יום אחד בשל כל חודש עבודה;

במהלך התקופה החל בחודש השביעי לעבודתו עד תום שנת עבודתו הראשונה – של 6 ימים, בתוספת של יומיים וחצי בשל כל חודש עבודה בתקופה האמורה;

לאחר שנת עבודתו הראשונה – של חודש ימים.

לעובד בשכר שעתי או יומי, מכסת ימי ההודעה המוקדמת הינה:

במהלך שנת עבודתו הראשונה – של יום אחד בשל כל חודש עבודה;

במהלך שנת עבודתו השנייה – של 14 ימים, בתוספת של יום אחד בשל כל שני חודשי עבודה באותה שנה;

במהלך שנת עבודתו השלישית – של 21 ימים, בתוספת של יום אחד בשל כל שני חודשי עבודה באותה שנה;

לאחר שנת עבודתו השלישית – של חודש ימים.

אם הצד שחייב בהודעה מוקדמת לא העניקה לצד השני, עליו לשלם את שוויה של ההודעה המוקדמת.

כך, אם עובד התפטר מ"הרגע להרגע" מבלי לתת הודעה מוקדמת, רשאי המעסיק לקזז את שווי ההודעה המוקדמת שהעובד שלא נתן לו מכל סכום שהוא חייב לעובד במסגרת גמר החשבון.

מבחינת המעסיק, בתקופת ההודעה המוקדמת, ניתן לפעול באחת משלוש דרכים:

  1. דרישת עבודה רגילה בתקופת ההודעה המוקדמת – העובד מגיע כרגיל לעבודה בתקופת ההודעה המוקדמת וזכאי לשכרו הרגיל כולל כל התנאים והתוספות. יחסי עבודה מסתיימים בתום התקופה.
  2. פטור מעבודה בפועל בתקופת ההודעה המוקדמת – יחסי העבודה עדיין מסתיימים בתום תקופת ההודעה המוקדמת, אך העובד לא נדרש להתייצב לעבודה במהלכה ומקבל את שכרו המלא כולל כל התנאים.
  3. סיום עבודה לאלתר – יחסי העבודה מסתיימים באופן מיידי במועד מסירת ההודעה, והעובד מקבל פיצוי בגובה שכרו הרגיל בלבד, ללא תנאים נילווים.

חפיפת הודעה מוקדמת עם חופשה שנתית – בהסכמת העובד, ניתן לחפוף ימי הודעה מוקדמת עם חופשה שנתית, ובלבד ש-14 ימים מתוך ימי ההודעה המוקדמת לא יחפפו עם ימי חופשה.

מחלה בתקופת הודעה מוקדמת – אם העובד מקבל ימי מחלה בתקופת ההודעה המוקדמת, אלה באים על חשבון ימי ההודעה המוקדמת, והעובד לא יהיה זכאי לימי הודעה הודעה מוקדמת נוספים.

שלילת הודעה מוקדמת – כאשר פיטורי העובד הם עקב מקרה חמור, כמו גניבה, מעילה, אלימות וכו', והמעסיק שוקל לשלול את ימי ההודעה המוקדמת (כלומר לא לתת לעובד כלל הודעה מוקדמת או פיצוי בגינה), עליו לכתוב זאת במפורש במכתב הזימון לשימוע ולאפשר לעובד להתייחס לדברים בשיחת השימוע.

האמור לעיל מהווה מידע כללי בלבד ואינו בגדר או מחליף ייעוץ משפטי ספציפי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

הרצאות והדרכות במקום העבודה

עו"ד קובי חתן מרצה דרך קבע בפני מעסיקים, עובדים, מנהלים ועורכי דין בעניינים הנוגעים ליחסי עבודה, ואף מעביר ימי עיון מרוכזים בסוגיות שונות הנוגעות ליחסי עבודה במסגרת שיתופי פעולה עם

קרא עוד >>
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: