גמר חשבון ומסמכים שיש למסור לעובד בסיום יחסי עבודה

על גמר החשבון להיעשות תוך 15 ימים ממועד סיום יחסי העבודה בין הצדדים.

על המעסיק למסור לעובד מכתבי שחרור לקופות הפנסיה והפיצויים, אישור על תקופת עבודה וכן טופס 161 (טופס דיווח לרשויות המס על עזיבת העובד).

במסגרת גמר החשבון יש לשלם לעובד את התשלומים הבאים:

  1. השלמת פיצויי פיטורים במידת הצורך (ראו בהמשך "אופן חישוב פיצויי פיטורים").
  2. פידיון ימי חופשה שטרם נוצלו.
  3. פידיון ימי הבראה שנצברו מאז תשלום דמי ההבראה.

חשוב לציין כי אין פידיון ימי מחלה לא מנוצלים, אלא אם הדברים קבוע במפורש בהסכם קיבוצי, צו הרחבה או הסכם עבודה אישי.

אופן חישוב פיצויי הפיטורים

סעיף 1 לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים, והתפטרות שרואים אותה כפיטורים), תשכ"ד-1964 קובע מהם הרכיבים שיכללו בשכר הקובע לחישוב פיצויי פיטורים:

1. רכיבי השכר

(א) הרכיבים שיובאו בחשבון שכר-עבודה לעניין תקנות אלה הם:

(1) שכר יסוד;

(2) תוספת ותק;

(3) תוספת יוקר המחיה;

(4) תוספת-משפחה;

(ב) נכללת בשכר עבודה תוספת מחלקתית או תוספת מקצועית, יראו תוספות אלה כחלק משכר היסוד.

(ג) לא היה שכר העובד משתלם לפי הרכיבים המנויים בתקנת-משנה (א) או לפי חלק מהם, יובא בחשבון שכרו שכר העבודה הרגיל ללא תוספות.

מכאן שהרכיבים שנכללים בשכר הקובע הם: שכר יסוד, תוספות קבועות שלא מותנות בתנאי, עמלות מכירה.

רכיבים שאינם נכללים בשכר הקובע:  שעות נוספות (לרבות שעות נוספות גלובליות), בונוסים שמותנים בתנאי או ביעד מסוים, החזרי הוצאות, נסיעות, הבראה.

הדרך הקלאסית לחישוב פיצויי פיטורים היא שכר קובע אחרון במכפלת שנות עבודה.

לא ניתן לבצע מניפולציות ולהפחית את השכר האחרון, שכן החוק קובע כי במידה וחל שינוי זמני או הפחתת שכר לפני השכר האחרון, יש להתעלם מהם.

כך לדוגמה, עובד שעבד 10 שנים, התחיל בשכר של 10,000 ש"ח וסיים בשכר של 20,000 ש"ח, פיצויי הפיטורים שלו הם 10 שנים במכפלת 20,000 ש"ח ובסה"כ 200,000 ש"ח.

אלא, שכאן נכנס סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים (מאמר על סעיף 14 ראו בקישור זה).

היות וצו ההרחבה לביטוח פנסיוני במשק קובע כי על ההפרשות מכוחו לפיצויים חל סעיף 14 (ובמקרה שהמעסיק מפריש מעל לקבוע בצו ההרחבה הוא מחיל ממילא את סעיף 14 מכוח האישור הכללי), יש להפחית מסכום הפיצויים את הסכומים המצויים בקופה.

במקרה זה יש להבחין בין מצב בו הופרש 8.33% מתחילת עבודתו של העובד על מלוא השכר הקובע והוחל סעיף 14 – או אז אין לשלם השלמה כלל, לבין מצב בו הופרש 6% בלבד המכסה 72% מסכום הפיצויים ואז יש לשלם השלמה של 28% לפי השכר הקובע האחרון.

מקרים מורכבים:

  1. אם מעסיק החל בהפרשת 8.33% והחלת סעיף 14 באמצע תקופת העבודה, פיצויי הפיטורים ישולמו על פי שתי תקופות – התקופה הראשונה שלפני החלת סעיף 14 לפי השכר האחרון (שכר אחרון כפול מכפלת השנים בתקופה זו פחות הסכומים בקופה אם יש); התקופה השניה – בגינה אין לשלם השלמה כי הוחל סעיף 14 והופרש 8.33% כאמור לעיל.
  2. אם עובד עבר ממשרה חלקית למשרה מלאה או להפך – שוב, יחושב לפי שתי תקופות, כאשר החישוב ייעשה לפי השכר האחרון בכל מקרה, לפי יחסיות המשרה בכל תקופה.

לדוגמה: עובד עבד 10 שנים – 5 שנים ב-70% משרה בשכר של 7,000 ש"ח, ו-5 שנים נוספות במשרה מלאה בשכר של 12,000 ש"ח.

פיצויי הפיטורים יחושבו לפי שתי התקופות כך:

(5 שנים * 12,000 ש"ח שכר אחרון * 70% משרה) + (5 שנים * 12,000 ש"ח) = 102,000 ש"ח.

האמור לעיל מהווה מידע כללי בלבד ואינו בגדר או מחליף ייעוץ משפטי ספציפי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

עבודת לילה

משמרת לילה מוגדרת כמשמרת שלפחות שעתיים מתוכה הן בין השעות 22:00 בערב ל-6:00 בבוקר. כך לדוגמה, משמרת שהתחילה ב-17:00 בערב והסתיימה בחצות נחשבת משמרת לילה. מעסיק אינו רשאי להעסיק עובד

קרא עוד >>
עורך דין דיני עבודה עובדי מדינה
עורך דין דיני עבודה עובדי מדינה

ייצוג עובדי מדינה בישראל ישנם עובדים רבים המועסקים תחת המדינה. המדינה מעסיקה בשורותיה מאות אלפי עובדים והיא למעשה המעסיק הגדול ביותר במשק. מטבע הדברים, גם עובדים אלה זקוקים לא פעם

קרא עוד >>
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: