סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

כאשר מדברים כיום על פיצויי פיטורים לעובד, אחת השאלות הראשונות שעולה היא "האם יש לו סעיף 14?". במאמר קצר זה, נסביר מהו ההסדר לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים.

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע כך: "תשלום לקופת תגמולים, לקרן פנסיה או לקרן כיוצא באלה, לא יבוא במקום פיצויי פיטורים אלא אם נקבע כך בהסכם הקיבוצי החל על המעסיק והעובד ובמידה שנקבע, או אם תשלום כאמור אושר על ידי שר העבודה ובמידה שאושר".

כלומר – אם הדבר קבוע בהסכם קיבוצי או אם ניתן אישור שר העבודה, הפרשות המעסיק לקופת הפיצויים בקרן הפנסיה מחליפות את תשלום פיצויי הפיטורים בסיום תקופת ההעסקה.

בשנת 1998 פרסם שר העבודה דאז אישור כללי לפי סעיף 14 שניתן להחילו בכל מקום עבודה.

לצורך החלת האישור הכללי יש לעמוד בתשלומים לפי הסכומים הקובעים באישור; על העובד לחתום על הסכמתו להסדר, ויש לצרף את האישור להסכם העבודה האישי; המעסיק ויתר על אפשרות החזרת הכספים (כלומר, העובד יהיה זכאי לכספי הפיצויים גם אם יתפטר).

במידה והצדדים אימצו את ההסדר לפי סעיף 14, המעסיק לא יידרש להשלים את פיצויי הפיטורים (במידה והפריש 8.33% מהשכר הקובע מידי חודש), והעובד יהיה זכאי לכספים בקופה בכל מקרה.

נסביר זאת באמצעות דוגמה מספרית: עובד עבד 11 שנים. התחיל בשכר של 10,000 ש"ח. שכרו עלה ב-1,000 ש"ח מידי חודש, כך ששכרו האחרון הוא 20,000 ש"ח.

על פי הדרך הרגילה לחישוב פיצויי פיטורים, יש להכפיל את השכר האחרון בשנות העבודה, משמע: 20,000 ש"ח כפול 11 שנות עבודה – 220,000 ש"ח.

אבל, אם המעסיק החיל את סעיף 14 והפריש כל חודש 8.33% משכרו של העובד, במועד הפיטורים יהיה בקופת הפיצויים סך של 164,934 ש"ח [(10000 * 8.33% * 12) + (11000 * 8.33% * 12) וכן הלאה].

במקרה זה המעסיק לא יידרש להשלים את הסכום ל-220,000 ש"ח!

זהו האיזון: מצד אחד, העובד יקבל את הסכום בקופה בכל מקרה. מצד שני, המעסיק לא יידרש להשלים את הפיצויים ל-220,000 ש"ח (כלומר המעסיק חוסך כ-55,000 ש"ח).

לא ניתן להחיל את ההסדר לפי סעיף 14 רטרואקטיבית, אלא רק מרגע אימוץ ההסדר. במקרה וההסדר מאומץ במהלך יחסי העבודה, יחולקו פיצויי הפיטורים ל-2 תקופות – התקופה שעד אימוץ סעיף 14 (שתחושב לפי דין, שנות עבודה במכפלת השכר האחרון) והתקופה שלאחר אימוץ סעיף 14 – הכספים שנצברו בקופה.

חשוב לציין כי גם אם המעסיק לא מפריש 8.33% אלא 6% בלבד לקופת הפנסיה (שמגלם 72% מסכום הפיצויים), בהתאם להוראות צו ההרחבה, צו ההרחבה מחיל על ההפרשות מכוחו את סעיף 14, כך שהמעסיק יצטרך לשלם השלמה לפי שכר אחרון רק על 28% מכספי הפיצויים.

האמור לעיל מהווה מידע כללי בלבד ואינו בגדר או מחליף ייעוץ משפטי ספציפי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

עדכון קורונה (08/2021): השתתפות המדינה במימון דמי בידוד לעובדים החייבים בבידוד בשל מגפת הקורונה

לאור שאלות רבות שהגיעו למשרדי בתקופה האחרונה, מצאתי לנכון להוציא עדכון זה הנוגע להשתתפות המדינה בדמי בידוד לעובדים החייבים בבידוד בשל מגפת הקורונה, בהתאם להוראות משרד הבריאות, המתחדשות ומתעדכנות מעת לעת.

קרא עוד >>
ייעוץ וליווי משפטי שוטף

משרדנו מעניק ייעוץ משפטי שוטף למעסיקים, ועדי עובדים ועובדים בכל קשת התחומים הרחבה של דיני העבודה, החל ממועד גיוס מועמדים לעבודה, דרך סוגיות שוטפות שמתעוררות במהלך יחסי עבודה ועד לסיום

קרא עוד >>
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: